Conform Dicţionarului Explicativ al
Limbii române, raţiunea este facultatea omului de a cunoaşte, de a gândi
logic, de a înţelege şi de a sesiza sensul şi legăturile fenomenelor.
Tot după acelaşi Dicţionar, credinţa este
faptul de a crede adevărul unui lucru. Observaţi că acest dicţionar explică
credinţa printr-o tautologie: „credinţa este faptul de a crede”. Să nu-i
judecăm prea sever pe autorii acestui dicţionar: credinţa este un proces care
se petrece în interiorul gândirii noastre, care este dificil de definit în
câteva cuvinte. Dar chiar dacă nu este uşor de definit, fenomenul credinţei poate
fi analizat şi poate fi înţeles.
Credinţa începe ca o relaţie interumană:
părinţii îi spun copilului tot felul de lucruri, iar copilul îi crede, adică el
ia comunicările lor ca fiind adevărate. Copilul îi crede pe părinţii
lui. El crede că toate comunicările lor corespund realităţii. A crede
înseamnă a considera că există o concordanţă între comunicare şi realitatea
comunicată. Cele două corespund.
Vine vremea, însă, când copilul descoperă că
unele dintre comunicările pe care i le fac părinţii nu corespund realităţii,
ele nu sunt adevărate, ci sunt mincinoase. Copilul face cunoştinţă cu adevărul
şi cu minciuna.
Dacă părinţii îi fac copilului repetate comunicări neconforme cu realitatea, copilul îşi pierde credinţa în părinţii lui. Îşi pierde încrederea.
Să observăm faptul că o mare parte din
gândirea copilului este alcătuită din comunicările pe care i le-au făcut
părinţii şi pe care el le-a acceptat prin credinţă, pentru simplul fapt că nu
are posibilitatea să verifice singur dacă ceea ce i s-a spus este sau nu
adevărat.
Cu alte cuvinte, cunoştinţele pe care le-a
acumulat el, le-a recepţionat prin credinţă că ceea ce i s-a spus este
adevărat.
Fenomenul acesta se repetă când copilul
merge la şcoală. El nu are posibilitatea să verifice ce-i spun învăţătorii şi
profesorii. El accepta prin credinţă ceea ce i se spune. Este adevărat
că profesorii îl fac şi să observe, să pipăie, să studieze anumite lucruri şi
să experimenteze anumite informaţii pe care i le dau ei. Suma cunoştinţelor
acumulate de copil este ştiinţa acelui copil. Putem deci spune că o mare
parte din ştiinţa pe care o are copilul, a primit-o prin credinţă în
ceea ce i-au spus învăţătorii şi profesorii. Lucrul acesta ne dă dreptul să
tragem concluzia că credinţa este un instrument de cunoaştere. Ceea ce
au descoperit alţii şi ne-au comunicat nouă prin profesorii noştri, noi ne
însuşim prin încredere în aceşti profesori. O adevărată criză de
încredere apare atunci când elevul constată că profesorii lui nu-i spun
adevărul şi, mai ales, când constată că profesorii îi spun cu bună ştiinţă
lucruri neadevărate.
Aceste fenomene fac parte din procesul prin
care elevul ajunge să înţeleagă că există mai multe moduri de a înţelege lumea
şi care îl determină să-şi aleagă propria lui concepţie despre lume şi viaţă.
Dar în tot acest timp, el ascultă diferite
persoane, citeşte o mare varietate de cărţi şi tot timpul trebuie să aleagă pe
cine să creadă. Tânărul selectează elementele care să intre în concepţia
lui despre lume şi viaţă prin credinţă. Şi fenomenul acesta ne dă şi mai mare
dreptate să spunem că credinţa este un instrument de cunoaştere.
Raţiunea receptează informaţiile şi le
procesează. Ea judecă dacă aceste informaţii sunt demne de încredere, şi
doar atunci le include în concepţia lui despre lume şi viaţă. Raţiunea şi
credinţa lucrează împreună.
Toate acestea ne arată că între raţiune şi
credinţă nu există nici un conflict. Ambele sunt instrumente de lucru ale
minţii umane. Nimeni nu poate spune că concepţia lui despre lume şi viaţă
se bazează numai pe raţiune, tot aşa cum nimeni nu poate spune că toată
concepţia lui se bazează numai pe credinţă. Raţiunea noastră operează prin
credinţă în sursele ei de informaţii şi credinţele noastre se formează prin
procese raţionale, deoarece tot timpul trebuie să decidem ce este mai raţional
să credem sau să nu credem.
De aceea există atâtea cărţi care caută să
ne aducă dovezi că o anumită credinţă este adevărată şi de aceea se străduiesc
atât de puternic ateii să ne convingă că necredinţa lor este întemeiată. Căci
ateismul este şi el o credinţă şi, ca să accentuăm şi mai tare acest fapt,
putem spune că şi el este o religie.
Să aruncăm acum o privire fugară asupra
câtorva momente din istoria ştiinţei. Pe la 1700, Isaac Newton a formulat cele
patru legi ale mişcării şi legea gravitaţiei. Alţii au preluat cu entuziasm
aceste legi, au mai adăugat la ele alte câteva legi si au decretat că ele
explică tot ce este şi se petrece pe pământ şi în cosmos. Este adevărat că
cercetările bazate pe aceste legi au produs o enormă dezvoltare a cunoştinţelor
umane, cu un cuvânt, a ştiinţei. La un moment dat, încrederea în
capacitatea în raţiunea umană de a explica tot ce există era atât de mare
încât, în pragul anului 1900, Lordul Kevin, un fizician englez de prin rang, a
afirmat că ştiinţa a explicat tot ce trebuia şi tot ce putea să fie explicat,
cu excepţia, a spus el, a unor lucruri ”pe care încă nu le înţelegem” despre
electromagnetism şi despre radiaţie.
Apoi au venit pe scenă Einstein, Planck,
Heisenberg şi fizica cuantică. S-a constatat că universul nu este veşnic, ci
are un început. S-a constatat că la nivelul cuantic (microcosmos) există
indeterminare şi incertitudine. O serie întreagă de alte fenomene sociale au
făcut să se piardă încrederea în progres. S-a constatat că ştiinţa umană nu
numai că progresează uluitor de rapid, dar că noile descoperiri le neagă pe
cele dinaintea lor.
Pe la 1875, genialul Eminescu a constatat că
„ce un secol ne zice, ceilalţi o dezic”, dar un secol mai târziu s-a constatat
că „ce un deceniu ne zice, celelalte o dezic.”
Şi astfel, pe la 1980 a avut loc prăbuşirea
modernităţii. Ceea ce s-a întâmplat a fost că oamenii şi-au pierdut credinţa
în raţiunea umană şi în ştiinţă că ele ar putea explica totul. S-a ajuns, de
fapt, să se nege că ar exista adevăr absolut. S-a ajuns să se afirme că fiecare
individ îşi are adevărul lui şi s-a căzut astfel în prăpastia relativizării.
Exact în acelaşi timp, am fost invadaţi de
religii orientale şi de mişcarea „new age”, cu credinţa ei în astrologie, în
vrăji, în forţe dincolo de realitatea materială, şi în apariţia supraomului
care poate folosi şi chiar domina acele forţe astrale.
Cu aceasta s-a dovedit că este adevărat ceea
ce a spus Dostoievschi, că atunci când omul nu mai crede în Dumnezeu crede
în orice.
Poate cea mai grăitoare dovadă a acestui
fenomen am căpătat-o când am văzut un documentar recent care arăta că în
Marsillia sunt mai multe birouri de vrăjitoare decât cabinete medicale. Aceasta
în ţara care se mândreşte cu totala ei secularizare!
Le-am arătat pe toate acestea pentru a vedea
modul în care în tot acest timp s-a împletit, armonios sau mai puţin armonios,
raţiunea cu credinţa.
În vremea noastră, există două mari teme de
discuţie, în jurul cărora se poartă şi încă se vor mai purta adevărate războaie
culturale: problema originii universului şi problema evoluţiei. Adepţii
naturalismului, sau a secularismului ateu, continuă să prezinte această
problemă ca o luptă dintre ştiinţă şi religie, sau, prin termeni mai generali,
dintre raţiune şi credinţă. Voi arăta în continuare că întrebarea nu este dacă
eşti ateu sau religios, ci este una mult mai simplă, şi anume, care poziţie
este mai raţională, şi astfel, care este mai credibilă.
Să începem cu problema începutului
universului. Până pe la 1930, poziţia naturalismului secular – în lumea
comunistă se numea „materialismul ştiinţific” – era că materia este veşnică, şi
că universul există din totdeauna. Aşa cum am indicat deja, teoria
relativităţii a lui Einstein, descoperirea expansiunii universului şi fizica
cuantică au răsturnat complet această poziţie şi astăzi majoritatea oamenilor
de ştiinţă afirmă categoric că universul a avut un început în aşa zisul „Big
Bang”, care, insistă naturaliştii, s-a întâmplat de la sine, fără vreo
intervenţie din afară.
De cealaltă parte sunt cei care văd în
această descoperire a ştiinţei că universul are un început care poate fi
localizat în timp şi spaţiu o extraordinară confirmare a concepţiei creaţiei.
Creaţionismul a primit dintr-o dată un nesperat sprijin de acolo de unde nu se
aştepta. Pentru a clarifica lucrurile, este necesar să arătăm că în tabăra
creaţionistă există două grupări distincte. Una este cea cunoscută în America
sub numele de ”creaţionismul ştiinţific”. Aceasta porneşte de la primul capitol
din cartea ”Geneza” din Biblie şi caută să dovedească ştiinţific că lumea a
fost creată în şapte zile, exact aşa cum scrie în Geneza şi că pământul nu este
mai vechi de cca 30 de mii de ani.
A doua este o mişcare apărută doar în 1993,
lansată de un grup de mari oameni de ştiinţă americani, numită ”Intelligent
Design”, adică ”Plan inteligent”. Ceea ce spun aceşti oameni de
ştiinţă, dintr-o mare varietate de domenii de cercetare, este că oricine
studiază universul, pământul şi viaţa, constată în toate acestea o enormă
investiţie de inteligenţă şi de informaţie. Observatorul atent constată de
asemenea că toate lucrurile din cosmos sunt organizate după un plan şi cu un
scop, care pare a fi posibilitatea apariţiei şi a existenţei omului, adică ceea
ce se numeşte acum „principiul antropic”: tot universul este acordat într-un
mod extrem de fin pentru ca planeta pământ să fie ceea ce este, iar pământul –
la rândul lui – este extrem de fin acordat ca să poată susţine viaţa şi în special
omul. Pornind de la aceste observații, adepţii concepţiei Intelligent Design
susţin că, văzând toate acestea, logica te obligă să presupui că la originea
cosmosului, a pământului, a vieţii şi a omului stă un Creator inteligent, care
are un plan şi care urmăreşte un anumit scop.
Este important să ştim că adepţii
Intelligent Design nu merg nici un pas mai departe, adică ei nu încearcă să ne
spună ce fel de Creator este acesta. Ei afirmă că lucrul acesta este de
domeniul religiei. Cei mai mulţi dintre ei sunt oameni cu diferite religii, dar
ei insistă că în calitate de oameni de ştiinţă ei trebuie să se limiteze la
observaţia logică şi ştiinţifică a necesităţii unui Creator inteligent, cu plan
şi cu scop, care a creat acest univers caracterizat de o înaltă complexitate şi
planificare, și ale cărui legi pot fi descrise matematic .
În discuţia care urmează, când folosesc
termenii creaţie şi creaţionism mă refer la Intelligent Design.
Încep prin a vă reaminti că în 2006 a făcut
mare senzaţie cartea lui Richard Dawknis, The God Delusion, tradusă
imediat şi în limba română sub titlul Himera credinţei în Dumnezeu şi
publicată cu mare tam-tam de editura Curtea veche. Doi alţi atei celebri l-au
urmat cu cărţi vitriolice împotriva creştinismului. Marele savant şi
excelent scriitor David Berlinski le dă tuturor trei o replică strălucită în
cartea lui publicată în acest an (2008) întitulată The Devil’s Delusion,
cu subtitlul Atheism and Its Scientific Pretentions. Cu toate că
Berlinski se declară a fi un ”evreu secular”, el ne spune de la început că
această carte ”este într-un anumit sens o apărare a gândului şi a sentimentului
religios.” Cartea este profund ştiinţifică şi filosofică, dar e scrisă cu un
umor fin şi irezistibil.
În capitolul în care descrie teoriile
ştiinţifice cele mai profunde despre „Big Bang”, marea explozie care se crede
acum că a produs cosmosul nostru, Berlinski rezumă teoria formulată de Steven
Hawkins în felul următor:
„Argumentul pe care ni l-a oferit Steven
Hawking poate fi pus sub forma de întrebări şi răspunsuri, ca un catechism
catolic:
Întrebare: Din ce a evoluat universul
nostru?
Răspuns: Universul nostru a
evoluat dintr-un mini-univers mult mai mic, mult mai gol. Ţi-l poţi imagina ca
pe un ou.
Î. Cum arăta universul acela mai mic
şi mai gol?
R. El era o sferă în patru
dimensiuni, cu aproape nimic în ea. Te poţi gândi la ea ca la ceva ciudat.
Î. Cum poate să aibă o sferă patru
dimensiuni?
R. O sferă poate avea patru
dimensiuni dacă are o dimensiune în plus faţă de o sferă în trei dimensiuni. E
evident.
Î. Universul acela mai mic şi mai gol
are un nume?
R. Universul acela mai mic şi mai
gol se numeşte universul de Sitter. Te poţi gândi la acesta ca fiind timpul ca
cineva să fie atent la ce spune de Sitter.
Î. Mai este ceva ce ar trebui să ştiu
despre universul mai mic şi mai gol?
R. Da. El reprezintă o soluţie la
ecuaţiile de câmp ale lui Einstein. Trebuie să te gândeşti la aceasta ca la un
lucru bun.
Î. Unde era universul sau oul mai mic
şi mai gol?
R. Era într-un loc unde spaţiul
aşa cum îl cunoaştem noi nu exista. Te poţi gândi la el ca la un sac.
Î. Când a existat acest „ou”?
R. El a existat într-un timp când
timpul aşa cum îl cunoaştem noi nu exista. Te poţi gândi la aceasta ca la un
mister.
Î. De unde a venit oul?
R. Oul n-a venit de fapt de
nicăieri. Te poţi gândi la aceasta ca la ceva uimitor.
Î. Dacă oul n-a venit de nicăieri,
cum a ajuns el acolo?
R. Oul a ajuns să fie acolo
fiindcă funcţia de undă a universului spune că el este posibil. Te poţi gândi
la aceasta ca la un fapt stabilit.
Î. Cum a evoluat universul
dintr-un ou?
R. A evoluat umflându-se pe sine
din sacul său devenind universul în care ne găsim noi astăzi. Te poţi gândi la
aceasta ca la un lucru greu de explicat precis.
Acest catechism –precizează Berlinski - nu
este o parodie a cosmologiei cuantice ci este cosmologia cuantică. ”
(Pag. 104-106, Traducerea noastră, Iosif Ţon).
În introducere la acest succint „catechism”
al cosmogoniei seculare de astăzi, Berlinski face remarca pertinentă că
„credinţele nu reflectă decât foarte rar – şi poate niciodată - o agendă
determinată în întregime de fapte. La fel ca şi doctrinele religioase,
doctrinele cosmologiei cuantice sunt ceea ce apar a fi: tendenţioase, parţiale,
inconclusive, în mare măsură puse în serviciul unei convingeri pasionate, dar
neexaminate”.
Alături de acestea trebuie să punem acum
ceea ce spun adepţii mişcării Intellingent Design, care pleacă de la premiza
evidentă că nici un efect nu poate fi niciodată cantitativ mai mare şi
calitativ superior cauzei care l-a produs, şi care formulează concluzia
raţională că un univers inteligent presupune un Creator inteligent. Fără să mai
elaborăm asupra acestei poziţii, putem pune acum întrebarea:
„Care poziţie este mai raţională şi, deci,
mai credibilă?” Dar ceea ce vreau să subliniez foarte puternic este că în cazul
acesta, al modului în care ni se explică originea universului, nu ni se cere să
alegem între raţiune şi credinţă, ci între două poziţii care ambele pretind a
fi ştiinţifice. Decizia noastră trebuie să izvorască din răspunsul la
întrebarea: Care este mai raţională şi mai logică, deci mai credibilă!
Cealaltă temă majoră a zilelor noastre este
teoria evoluţiei, aşa cum o prezintă oamenii de ştiinţă naturalişti atei. Nu
intru în discuţia evoluţiei în sine, discuţie care de cele mai multe ori
produce mai multe scântei decât lumină. Vreau să subliniez doar principiul
fundamental care stă la baza evoluţiei, aşa cum l-a formulat biologul francez
Jacques Monod, un câştigător al premiului Nobel: ”Întâmplarea singură este
la izvorul fiecărei inovaţii, a întregii creaţii în biosferă. Pură întâmplare,
absolut liberă dar oarbă, este la însăşi rădăcina uluitorului edificiu al
evoluţiei” (în Chance and Necessity: An Essay on the Natural Philosophy
of Modern Biology. New York, A. A. Knoff, 1971, p.112-113)
Înainte de a comenta această bază filosofică
a teoriei evoluţiei, introduc aici o altă informaţie demnă de ştiut de noi
toţi. Doi apologeţi creştini americani, Norman Geisler şi Frank Turek, au
publicat în 2002 o carte întitulată I Don’t Have Enough Faith to Be an
Atheist, care a fost publicată în româneşte în 2007 la Editura Cartea
Creştină din Oradea cu titlul: Nu am destula credință ca să fiu ateu.
Teza de bază a cărţii este aceasta:
”În ciuda caracterului său aparent
convingător, pretenţia că religia e o simplă chestiune de credinţă nu
reprezintă nimic mai mult decât un mit modern – cu alte cuvinte nu este
adevărată. Deşi religia necesită desigur credinţă, religia nu se limitează doar
la credinţă. Faptele sunt şi ele esenţiale pentru toate religiile,
deoarece toate concepţiile religioase despre lume şi viaţă – inclusiv ateismul
– emit pretenţii de adevăr, şi multe dintre aceste pretenţii de adevăr pot fi
evaluate prin investigaţie ştiinţifică şi istorică…
Desigur, nu toate enunţurile
religioase sunt deschise investigaţiei ştiinţifice sau istorice. Unele dintre
ele sunt dogme neverificabile. Cu toate acestea, validitatea multor credinţe
religioase poate fi testată. Unele credinţe sunt rezonabile – ele pot fi
dovedite cu un grad înalt de certitudine – în timp ce altele sunt vădit
nerezonabile.” (pag. 24)
Trecând la analiza ateismului, autorii scriu:
”Carl Sagan, deşi afirmă să este
ateu, şi-a declarat totuşi credinţa în materialismul ateist atunci când
a pretins: ”Cosmosul este tot ce a fost, este şi va fi vreodată.” Cum ştia
el cu siguranţă lucrul acesta? Nu ştia. Cum ar fi putut şti? El era o fiinţă
umană limitată, cu o cunoaştere limitată. Sagan opera în sfera probabilităţii,
la fel ca şi creştinii care afirmă că Dumnezeu există. Dar întrebarea care se
pune este: cine are mai multe dovezi pentru concluzia lui? Care concluzie este
mai rezonabilă? Aşa cum vom vedea atunci când ne vom uita la dovezi, ateul are
nevoie de mai multă credinţă decât creştinul.” (p.26).
Venind la problema apariţiei vieţii, autorii scriu:
”Cea mai simplă formă de viaţă
conţine o informaţie echivalentă cu 1.000 de enciclopedii. Creştinii cred că
doar o fiinţă inteligentă poate crea o formă de viaţă care să conţină
echivalentul a 1.000 de enciclopedii. Ateii cred că o asemenea formă de viaţă
poate fi creată de forţe naturale lipsite de inteligenţă. Creştinii au dovezi
pentru a-şi susţine concluzia. Întrucât ateii nu au astfel de dovezi,
convingerea lor necesită mai multă credinţă.” (p.27)
Revenind acum la problema evoluţiei,
naturaliştii atei ne cer să credem că întâmplarea oarbă a creat totul: prima
celulă vie, conţinând informaţie cât în 1.000 de enciclopedii, s-a format din
întâmplare; apoi intră în joc modificări întâmplătoare pe care ”natura” le
selectează şi le păstrează doar pe cele benefice; prin mecanismul acesta au
apărut vieţuitoarele cele mai complexe, apoi omul cu gândire abstractă, cu
personalitate, cu simţ moral şi artistic, a apărut limbajul şi mii de limbi
diferite. Şi toate acestea, cum a decretat Monod, numai şi numai dintr-o
întâmplare oarbă, fără scop şi fără direcţie. Folosind titlul cărţii lui
Geisler şi Turek, nu am destula credinţă ca să fiu un ateu evoluţionist!
În 2007, prin Rezoluţia 1580, Consiliul
Europei a semnalat statelor UE că a început să se răspândească în Europa
creaţionismul şi le-a recomandat ca teoria evoluţionistă să nu fie
abandonată „atâta timp cât, ca orice altă teorie, va rezista în faţa
examinării ştiinţifice exhaustive.”
Problema este că teoria evoluţiei nu poate
fi examinată ştiinţific. Nimeni nu poate repeta în laborator transformarea unei
maimuţe în om. La fel cum nimeni nu poate repeta explozia big bang. Exact cum
nimeni nu poate repeta crearea lumii prin actul Creatorului care a zis ”Să fie”
şi a fost. Şi nimeni nu poate repeta crearea omului din ţărâna pământului.
Nici unele nici altele n-ar trebui să fie
prezentate elevilor ca ”fapte”, ci ca ”teorii”, sau puncte de vedere. Elevilor
ar trebui să li se prezinte argumentele aduse de fiecare dintre cele două
tabere şi să li se dea libertatea să aleagă ei pe care să o creadă.
Ceea ce este mai tulburător este că în
Rezoluţia mai sus amintită se caută ca Europa să fie speriată de faptul că unii
dintre propunătorii creaţionismului ar avea ”legături cu grupuri care propagă
rasismul.” Este foarte bine cunoscut faptul că teoria evoluţiei, cu rase umane
mai puţin dezvoltate şi mai plenar dezvoltate, a fost cauza directă a apariţiei
rasismului nazist şi a altor aspecte ale rasismului contemporan. Lucrul acesta
este atât de bine documentat încât nu este nevoie să mai insistăm asupra lui. A
arunca blama pentru rasism asupra creaţionismului modern, prin simpla
presupunere că ar avea legături cu grupuri rasiste, este o tactică lipsită
totalmente de onestitate.
Mi se va riposta, de către unii, că problema
lor nu este credinţa ca instrument de recepţionare de informaţii, de cercetare
şi de formare de convingeri, ci credinţa religioasă, şi în special religia
creştină, deoarece aceasta emite pretenţia că deţine adevărul absolut. Ce putem
spune despre aceasta?
Nu avem aici spaţiul pentru a face apologia
religiei creştine, adică să arătăm toate dovezile care vin să confirme că credinţele
ei se bazează pe fapte istorice şi pe idei rezonabile.
Vom alege calea mai dificilă, pe care a
utilizat-o Tertullian, un avocat care s-a încreştinat în jurul anului 200 după
Cristos. El este cunoscut, printre altele, pentru cartea lui Apologeticum,
în care a făcut o apărare logică a creştinismului. Tertullian a fost împotriva
amestecării creştinismului cu filosofia greacă, atitudine exprimată succint în
afirmaţia lui celebră: ”Ce are de a face Atena cu Ierusalimul?” Dar, dacă el a
fost împotriva sincretismului, el n-a fost împotriva logicii şi a raţionării
logice. De fapt, Tertullian aduce în sprijinul creştinismului unul dintre cele
mai subtile şi mai profunde argumente formulate vreodată. El constată că esenţa
creştinismului este credinţa în Isus Cristos, un om care a afirmat că este Fiul
lui Dumnezeu. Fiul lui Dumnezeu care se naşte ca om? Aceasta este o primă idee
inacceptabilă pentru raţiunea umană. Dar Isus Cristos a afirmat că El trebuie
să moară pentru păcatele omenirii şi că a treia zi va învia. Într-adevăr, El a
fost răstignit de romani şi a treia zi a înviat şi s-a arătat unui mare număr
de ucenici ai Săi. Învierea Lui i-a determinat pe ucenicii Săi să creadă că El
este ceea ce a afirmat că este şi să meargă în toată lumea să propovăduiască
noua credinţă. Elementele esenţiale ale credinţei creştine, naşterea Fiului lui
Dumnezeu, moartea şi învierea lui, sunt incredibile. Dar aici intervine
argumentul logic al lui Tertullian: Un om nu putea să conceapă aceste fapte;
numai Dumnezeu însuşi putea să le conceapă. Învierea lui Isus doar a confirmat
că lucrarea era a lui Dumnezeu. Tertullian a pus toate acestea sub forma unui
argument filosofic profund, în felul următor:
„Fiul lui Dumnezeu este născut; nu
ne ruşinează, fiindcă este ruşinos. Şi Fiul lui Dumnezeu este mort; este
totalmente de crezut, fiindcă este o nebunie (ineptum). Şi după ce a
fost înmormântat, El a înviat din nou; este sigur, fiindcă este imposibil.”
Un gânditor de mai târziu a reformulat acest
argument şi i-a atribuit lui Tertullian formula credo quia absurdum (eu
cred fiindcă este absurd). El n-a făcut niciodată această afirmaţie, dar a
făcut raţionamentul că aparenta absurditate a creştinismului dovedeşte că el
n-a fost inventat de om.
Este cunoscut însă faptul că oricâte
argumente le-ai aduce unor oameni, ei tot nu vor crede. De ce-i aşa? Misterul
acesta l-a dezlegat matematicianul şi filosoful creştin francez Blaise Pascal
(1623-1662), care a sesizat rolul voinţei în fenomenul credinţei. Cu
toate că voinţa nu poate crea credinţă, spune Pascal, ”voința este unul dintre
factorii principali în credinţă”, deoarece ea poate influenţa mintea să
privească lucrurile după plăcerea sau după neplăcerea persoanei. Pascal a
constatat că unii oameni urăsc adevărul despre ei înşişi şi de aceea urăsc
religia care le arată cine sunt ei înşişi. De aceea, foarte mulţi oameni se
tem că religia creştină este adevărată!
Cu patruzeci de ani în urmă, când eram
profesor de limba română la Liceul energetic din Cluj, am avut o discuţie pe teme
de credinţă cu colegul meu profesorul de fizică. După ce i-am adus mai multe
argumente pentru credinţa creştină, el mi-a spus: ”Oricâte argumente mi-ai
aduce, eu nu pot să cred.” Imediat i-am replicat: ”Nu-i adevărat că tu
nu poţi să crezi. Tu nu vrei să crezi.” A făcut ochi mari de uimire şi
atunci am continuat: ”Tu eşti secretar de partid şi vrei să urci. Şi ştii că
dacă ai crede, n-ai mai putea urca pe scară. De asemenea, tu ai o amantă, şi tu
ştii că dacă ai crede n-ai mai putea continua această relaţie. Credinţa
creştină te-ar obliga la schimbări radicale care nu-ţi convin. De aceea, tu nu
vrei să crezi”
A doua zi, s-a apropiat de mine în
cancelarie şi mi-a șoptit: ”Tu ai dreptate: eu nu vreau să cred.”
Marele ateu Friedrich Nietzsche confirmă ce
spun eu aici. El a scris: ”Dacă cineva ni L-ar dovedi pe acest Dumnezeu al
creştinilor, ar trebui să fim încă şi mai puţin dispuşi să credem în El” şi
”preferinţele noastre sunt cele care decid împotriva creştinismului, nu
argumentele.” (Citat în Geisler, Op.cit. p.30) este evident că necredinţa lui
Nietzsche se baza pe voinţa lui, nu pe intelectul lui.
Acesta este cazul şi cu cei ce cred în
evoluţie. Fostul profesor de paleontologie de la Harvard, Stephen Jay Gould, a
ajuns să constate că nimic nu dovedeşte că ar fi existat o evoluţie graduală a
fiinţelor vii şi de aceea a emis teoria evoluţiei prin salturi. De asemenea, el
a intuit că există anumite argumente logice pentru credinţă, dar a insistat că
trebuie să facem o distincţie netă între ştiinţă şi religie. Acestea, spune el,
sunt domenii total diferite, care nu se ating, nu se întretaie, nu se suprapun.
Poziţia aceasta se rezumă la credinţa lor că
ar fi neştiinţific să crezi în Dumnezeu, că Dumnezeu nu are loc în domeniul
ştiinţei şi de aceea trebuie transferat în domeniul religiei. De ce-i
aşa? Ce logică i-a dus la atitudinea aceasta?
Răspunsul îl căpătăm dacă analizăm definiţia
ştiinţei. Definiţia normală şi firească a ştiinţei ar trebui să fie că ea este
suma tuturor adevărurilor descoperite de oameni din toate domeniile:
material, spiritual, psihic, estetic, social, moral, etc. Ori, la un moment
dat, definiţia ştiinţei s-a restrâns la domeniul ştiinţelor naturii şi s-a
exclus din domeniul ştiinţei tot restul. S-a spus că ştiinţa studiază numai
ceea ce poate fi văzut, măsurat, cântărit, etc. Numai lumea materială este
domeniul ştiinţei. În momentul în care presupui – chiar dacă ai anumite indicii
despre aceasta – că ar mai fi o lume dincolo de cea materială, nu mai eşti
ştiinţific, fiindcă ai ieşit din domeniul ştiinţei. Ceea ce s-a întâmplat a
fost că ateismul s-a furişat pe nesimţite în definiţia ştiinţei.
O analiză istorică a procesului prin care
s-a introdus ateismul în definiţia ştiinţei, încă din epoca luminilor, ar fi
extrem de instructivă.
Este timpul să ne revoltăm împotriva acestor
două lucruri: introducerea ateismului în definiţia ştiinţei şi limitarea
accesului ştiinţei numai la domeniul material. Ar fi o enorm de benefică
eliberare dacă i s-ar da ştiinţei libertatea să intre şi în metafizic şi în
orice alt domeniu care ar putea să existe. Am putea face o asemenea eliberare
dacă nu ne-am mai teme de religie. Teama aceasta este cel mai bine ilustrată de
modul în care reacţionează evoluţioniştii când le spulberi argumentele. Ei
declară – realmente – că rămân totuşi evoluţionişti, fiindcă alternativa ar fi
să crezi într-un Creator şi lucrul acesta este inacceptabil! Sau, aceasta ar fi
neştiinţific. Teama acestor oameni este teama de Dumnezeu. Ei ştiu că credinţa
în Dumnezeu, în special în Dumnezeul creştinismului, le-ar impune schimbări în
modul lor de viaţă, şi aceasta îi face să spună că credinţa în Dumnezeu este inacceptabilă!
Este o problemă de voinţă, care nu vrea să vină la credinţă.
Un ultim punct.
Isus Cristos a spus unor oameni care căutau
adevărul: ”Dacă vrea cineva să cunoască dacă ceea ce vă spun Eu vine de la
Dumnezeu, trebuie să facă în propria lor viaţă voia lui Dumnezeu aşa cum o
definesc Eu în învăţătura mea. Aplicând în practică această învăţătură vor ajunge
să cunoască că ea vine de la Dumnezeu.” Am parafrazat prin aceste cuvinte ceea
ce spune Isus mai condensat în Evanghelia după Ioan 7:17.
Afirmaţia aceasta a lui Isus este pur
ştiinţifică: Cunoşti că o afirmaţie este adevăr dacă o testezi în practică!
Care este procesul de cunoaştere care
se întâmplă atunci? Acceptarea învăţăturii lui Isus produce în tine o întâlnire
cu Dumnezeul cel viu, o întâlnire care îţi schimbă radical viaţa. Este o
schimbare atât de profundă încât Isus a numit-o ”naştere din nou”. Atunci cunoşti
că totul este adevărat!
Această cunoaştere este inaccesibilă celui
care nu a testat-o. El o poate ironiza, o poate batjocori, o poate declara
absurdă, dar el rămâne unul care este în afară şi caută să evalueze ceva la
care nu are acces. Şi nu are acces fiindcă îi este frică de schimbarea pe care
ar aduce-o Dumnezeu în viaţa lui.
Prin urmare credinţa creştină nu este
iraţională. Ea este extrem de logică. Dar nu o poţi verifica decât dacă te
supui termenilor ei. Altfel, rămâi în afară şi rămâi extrem de sărac. Apostolul
Pavel a definit culmea cea mai înaltă a religiei creştine în aceste cuvinte:
„ca să ajungeţi plini de toată plinătatea lui Dumnezeu” (Efeseni 3:19). Aceasta
este cea mai mare bogăţie pe care o poate căpăta fiinţa umană pe această
planetă.
de Iosif Ţon
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu